Élenjáró civil-vállalati együttműködések – IFUA Nonprofit Partner 15. születésnapi konferencia

A vizuális jegyzetet készítette: Strenner Szilárd (Grafacity Visual Services)

A vizuális jegyzetet készítette: Strenner Szilárd (Grafacity Visual Services)

Az élenjáró civil-vállalati együttműködések bemutatására külön szekciót szenteltünk szakmai konferenciánkon, amelyet 15. születésnapunk alkalmából tartottunk 2025. március 14-én a Richter Rendezvényközpontban.

Boldog szuletesnapot

Vendégünk volt az Igazgyöngy Alapítvány és a Decathlon Magyarország, amelyek közös termékértékesítést végeznek, a BAGázs Közhasznú Egyesület és a Morgan Stanley, amelyek hosszú távú stratégiai együttműködésben vesznek részt, valamint a Mentorállás Alapítvány, a Rejtett Kincsek Down Egyesület és a Michelin Hungária Kft., amelyek megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása céljából dolgoznak közösen.

A délután során a következő kérdésekre kerestük a választ közösen meghívott előadóinkkal:

  • Milyen jó gyakorlatok léteznek a civil-vállalati együttműködésekre?
  • Mi a siker titka a jól működő civil-vállalati kapcsolódásoknál?

A délutáni szekcióról is készült vizuális jegyzet, amely az előadások és a kerekasztal-beszélgetés legfontosabb, legérdekesebb gondolatait rögzíti. A vizuális jegyzet publikus verziója fent látható.

Elméleti keretek

Elsőként elméleti szempontból ragadtuk meg a kérdést. Dr. Révész Éva, az IFUA Nonprofit Partner vezető tanácsadója, a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének egyetemi adjunktusa bevezetőjében James Austin, a Harvard Business School professzorának Kollaborációs kontinuum modellje1 nyomán azt villantotta fel, hogy a nonprofit szervezetek és a vállalatok milyen sokféle módon kapcsolódhatnak egymáshoz.

  • A modell első, filantróp szakaszában valójában egyoldalú kapcsolat van: a vállalati adományozás keretében a civil szervezet erőforrásokhoz jut, amellyel meg tudja oldani a társadalmi / ökológiai ügyét.
  • A következő, tranzakciós szakaszban már kétoldalú a kapcsolat és közös az értékteremtés folyamata: ez a szakmai önkéntesség terepe, de ide tartozhat például a szponzorálás, licenszmegállapodás is.
  • A harmadik, integratív szakaszban hosszabb távú, partneri együttműködés van a nonprofit és vállalati felek között: ennek keretében közösen végeznek mindkét szervezet számára stratégiai szempontból fontos tevékenységeket, például K+F vagy oktatás fókusszal.

Kollaborációs kontinuum

A civil-vállalati együttműködések három inspiráló példája

A konferencia délutáni szekciójában páros előadások keretében három példaértékű, stratégiai civil-vállalati partneri együttműködést ismerhettünk meg. Az Igazgyöngy Alapítvány és a Decathlon Magyarország üzleti partnerségen alapuló, nem mindennapi együttműködést alakított ki: közös termékfejlesztés, koordinált gyártás és értékesítés, bevételek megosztása történik. Vagyis az esetükben nem egyszeri adományozásról, hanem hosszú távú, üzleti alapon álló kapcsolatról van szó, amely a felek szoros együttdolgozásának eredménye. A Decathlonban kapható SZUNO tornazsákokat az Igazgyöngy Művészeti Iskolájába járó gyerekek rajzai díszítik, s az Igazgyöngy műhelyének dolgozói készítik el azokat. A termék sok szempontból ideális: alacsony költségvetésű, egyszerű elkészíteni, jó üzenethordozó és a sporthoz is kapcsolódik.

Az Igazgyöngy és a Decathlon kapcsolata az Alapítvány által szervezett nyári táborban egy jóganap megtartásával kezdődött. A Decathlon munkatársai ekkor ismerkedtek meg személyesen az Alapítvány munkájával, Tolddal, valamint az Igazgyöngy műhelyében dolgozó varrónőkkel.

Jelenlegi legnagyobb közös kihívásuk, hogy nemcsak Budapesten és környékén legyen elérhető a SZUNO tornazsák, hanem minél több vidéki üzletben is kapható legyen – ezáltal minél több helyre jusson el az Igazgyöngy és társadalmi ügyének híre.

A BAGázs Közhasznú Egyesület és a Morgan Stanley 5 éves partnerségi együttműködésének keretében a vállalati önkéntesek egyéni és csoportos, személyes és online foglalkozásokat tartanak a BAGázs által támogatott gyerekek és családok számára, valamint a BAGázs munkatársainak angol nyelvű mentorálásával is foglalkoznak.

A BAGázs munkájának hatása években és évtizedekben mérhető, ezért preferálják a hosszabb távú céges partnerségeket. Ráadásul ez egy jól hasznosuló együttműködés, hiszen az SROI (Social Return On Investment) módszerrel az IFUA Nonprofit Partnerrel közösen készített hatásmérés2 alapján a BAGázs számára biztosított 1 forint támogatásból 3,27 forint társadalmi haszon lesz.

A Mentorállás Alapítvány, a Rejtett Kincsek Down Egyesület és a Michelin Hungária Kft. közös célkitűzése, hogy elősegítse a fogyatékossággal élő emberek integrálását a munka világába, és segítse azt, hogy minél többen el tudjanak helyezkedni a nyílt munkaerőpiacon. Célkitűzésük, hogy jelenleg meglévő szellemi és fizikai posztokon biztosítják a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatását, nem pedig új speciális munkakörök létrehozásával. Ettől sokrétű előnyöket remél a cég: a társadalmi ügy felkarolása mellett a belső diverzitás növelését, valamint a munkatársak elfogadóbbá válását célozták meg.

A Mentorállás Alapítvány teljeskörűen támogatja ezt a folyamatot: felvállalja a céges szemléletformálást, megkeresi és kiválasztja a leendő munkavállalókat, felkészíti a fogyatékossággal élő személyeket a feladatra, és a munkába állás után is kíséri őket, folyamatos mentori jelenlétet biztosít. Ez az újszerű modell jóval több, mint a kiközvetítés és várhatóan jobb eredményeket is lehet felmutatni általa. A siker kulcsa itt is a partnerek közötti bizalmi viszony, amely alapján a felek hosszú távra elköteleződtek a közös célok megvalósítására.

A bemutatott példák jól szemléltetik, hogyan lehet a kezdeti filantróp kapcsolódásokból stratégiai, integrált partnerségekbe eljutni – akár termékfejlesztésről, akár társadalmi befogadásról vagy gyerekekkel való foglalkozásról van szó.

Mi a siker titka a jól működő civil-vállalati kapcsolódásoknál?

A konferencián elhangzottak / a páros előadások, valamint a kerekasztal-beszélgetés alapján megfogalmazható néhány tanulság a civil-vállalati kapcsolódások sikerességéről.

Hosszabb idő, türelem, bizalom, nyitottság szükséges mindkét fél részéről

„Aki nonprofit témákkal foglalkozik, az ne is fogjon bele, ha nem hosszú távra tervez.”

A meghívott nonprofit-vállalati párosok mindegyikénél hosszabb idő alatt (akár 10-15 év alatt) alakult ki a jelenlegi stratégiai együttműködés.

Lepcsok

Ebben lehet fokozatosság is, kicsiből és egyszerűből indulva akár a komplex közös programokig. A kezdeti időszakokban a vállalati adományozás vagy önkéntesség segítette a felek kölcsönös bizalomépítését.

A mindennapokban fontos a partnerek közötti intenzív, őszinte kommunikáció, valamint a kíváncsiság, nyitottság és rugalmasság egymás nézőpontjainak, szempontjainak megértésére.

Vállalati oldalon fontos, hogy legyenek olyan elhivatott, motivált és értő munkatársak („kovászemberek”), akik számára fontosak a CSR tevékenységek, és képesek ezekbe beszólítani másokat is.

A bizalmi viszony a felek között lehetővé teszi, hogy a partnerek őszintén elmondják egymásnak elvárásaikat, közösen keressenek megoldást az esetleges elakadásokra.

A partnerségi együttműködéseknél nem jó, ha támogató és támogatott viszonyban vannak egymással a felek. A közös ügynek és a közös célok képviseletének kell lennie a fókuszban.

Legyenek közös értékek és célok

Legjobb, ha win-win szituáció jön létre mindkét fél számára, vagyis ha túllépünk az egyszeri CSR tevékenységeken, és helyette mindkét fél számára transzparens, hosszú távú értékteremtés történik (pénzügyi és / vagy HR szempontból).

Ugy

A hosszú távú, közösen megfogalmazott célok mentén történő együttműködés iránytűként szolgál a hétköznapok során felmerülő dilemmák megválaszolásához.

A civil szervezetek általában eltérő fejlettségi szinten vannak, de többségük azért jött létre, hogy egy társadalmi problémát oldjon meg. Ha ezeket a valós értékeket meglátják a cégek, akkor tudnak működőképes együttműködések létrejönni.

Gondolatkísérletként merült fel (a délelőtti szekció során), hogy a civil-vállalati partnerségek B2B típusú együttműködések, amelyben két szolgáltató szervezet vesz részt, és amelynek eredménye a közös értékek cseréje. A civil nonprofit szféra ugyanis hiánypótló, értékteremtő szolgáltatás nyújtására vállalkozik. Ráadásul működési (HR, pénzügyi) szempontból hasonló típusú problémákkal küzdenek az üzleti és nonprofit szervezetek.

Fontos a transzparencia és a személyre szabottság

A vállalatok számára az elmúlt években a fenntarthatósági elvárások egyre fontosabbakká váltak. Ez új lendületet adhat a CSR tevékenységeknek.

Céges szempontból bizalomkeltő, ha a nonprofit szervezet transzparens, hosszú távú stratégiai célokkal rendelkezik.

Ceges weboldal

Tanácsként hangzott el, hogy a nonprofit szervezet értékajánlata legyen személyre szabott. Ehhez előzetesen tájékozódni kell a megszólítani tervezett vállalat CSR tevékenységéről.

A cégek számára ugyanis az a legkézenfekvőbb, ha azokkal a tudásokkal és erőforrásokkal segíthetnek, amelyekhez értenek.

Ugyanígy fontos, hogy a vállalati CSR célkitűzésekkel összeegyeztethető legyen a nonprofit szervezet által képviselt társadalmi ügy.

Zárszó (délelőttről kölcsönvéve)

Vegtelen lehetosegek

A délutáni beszélgetések is megerősítették azt az üzenetet, amely a délelőtti szekcióban is többször elhangzott:

„Működjünk együtt, mert nagyon sokat tudunk egymástól tanulni és adaptálódjunk!”

A jól működő civil–vállalati együttműködések alapja a kölcsönös tanulás, az alkalmazkodás képessége és a közös célok melletti hosszú távú elköteleződés. Amikor valódi partnerség jön létre, nemcsak a társadalmi hatás erősödik, hanem újfajta működésmódok és szemléletformáló tapasztalatok is születnek.

A konferenciánk délelőtti szekciója az elmúlt másfél évtized egyik legfontosabb kérdését járta körül: hogyan válhat a szakmai önkéntesség (társadalmi hasznossága mellett) hatékony HR-eszközzé, és miként építhet tartósan hidat az üzleti és civil világ között – értékalapú, hosszú távú együttműködések mentén. A délelőtti szekció összefoglalója külön cikkben olvasható.

  1. James Austin & Maria May Seitanidi (2012): Collaborative Value Creation: A Review of Partnering Between Nonprofits and Businesses: Part I-II. ↩︎
  2. Társadalmi hatásmérés – A BAGázs roma telepeken végzett munkájának társadalmi hatásmérése SROI módszertannal ↩︎

Hasonló cikkek