Szerzők: Baksai Csilla, Csordás Fruzsina
Az elmúlt években az IFUA Nonprofit Partnerrel együttműködő közel 90 nonprofit szervezet karácsonyi fundraising kampányát tekintettük át. Színes palettáról választhatunk, ha az adventi időszakban támogatni szeretnénk számunkra fontos társadalmi ügyeket vagy szervezeteket.
Az idei év sok szempontból rendhagyó volt, a szokásosnál jelentősen több nehézséget hozott magával. Különösen küzdelmesen telt az év a nonprofit szervezetek számára, amelyek alaphelyzetben is sokat küzdenek a kellő források megteremtéséért. Vessünk hát egy pillantást arra, hogy hogyan készülnek a nonprofit szervezetek a 2020-as év karácsonyára! Internetes kutatást végeztünk az elmúlt években együttműködő partnereink adománygyűjtő tevékenységéről, így a megfigyeléseink egy közel 90 elemű nonprofit szervezeti mintára épülnek.
1) Karácsonyi csúcs. A legtöbb szervezet számára a fundraising egész évben zajlik, azonban karácsony környékén megszaporodnak az adománygyűjtő kampányok. A vizsgált szervezetek közel negyede már november végén meghirdette a karácsonyi időszakra szóló gyűjtését.
2) Változatos formák. Az ismertebb szervezetek nagyobb erőforrásokat fordítanak az év végi kampányokra, amit számos formában bonyolíthatnak le. A szokásos pénz- és tárgyadomány, valamint önkéntes munkalehetőség mellett hirdetnek karácsonyi aukciókat, jótékonysági vásárokat, összefognak cégekkel, amelyek a bevételük bizonyos százalékát felajánlják számukra.
3) Év végi hajrá. Az év végi időszak a karácsonyon kívül is sok lehetőséget teremt az adományozásra – láthatunk a Covid-19 második hullámához kapcsolódó, hálaadási, Black Friday, vagy éppen Adakozó keddi kampányokat is.
4) Nagykövetes gyűjtések. Az elmúlt időszakban egyre nagyobb teret nyert magának a nagykövetes gyűjtés is. Ebben az esetben híres emberek állnak be egy ügy mögé, széles nyilvánosság előtt népszerűsítve azt. Gondoljunk csak bele – talán mi is szívesebben adakozunk egy ügyért, ha azt a kedvenc színészünk vagy sportolónk ismerteti meg velünk!
5) Összefogás. A nonprofit szervezetek egymással is összefognak az év vége közeledtével és többen közös akciókat is szerveznek. Még ha más küldetést is követnek, végső soron minden szervezet közös célja jobbá tenni a világot, amiben élünk, ezért pedig különösen nagy erőkkel dolgoznak ebben a nehéz időszakban.
6) Online gyűjtések. A Covid-19 következményeként a személyes találkozások háttérbe szorultak, így sok szervezet online szervezi meg az adománygyűjtését – legyen az aukció, jótékonysági koncert, vagy karácsonyi vásári kitelepülés helyett webshopos árusítás.
7) Közösségi adományozás. Egyre elterjedtebbé válnak a közösségi finanszírozási formák, ezt jelzi az is, hogy a vizsgált szervezetek túlnyomó többsége elérhető a legnagyobb magyar crowdfunding oldalon, ráadásul 16%-nak van jelenleg is futó, aktív adománygyűjtése.
8) Változatos támogatási formák. A nonprofit szervezetek jellemzően több módon is fogadnak adományokat, azonban ritka, hogy egy szervezet a hagyományos formák – ideértve a pénz- és tárgyadományokat, SZJA 1%-okat és az önkéntes munkát – mindegyikét alkalmazza, a modernebb lehetőségek – mint a crowdfunding vagy a céges együttműködések – pedig még kisebb arányban képviseltetik magukat. Az alábbi ábrán látható, hogy a vizsgált szervezetek mekkora aránya alkalmazza az adott adománygyűjtési módot.
9) Közösségi médiahasználat. A közösségi média térhódítása a nonprofit szervezeteket is elérte, ami az ünnepi időszak folyamán mutatkozik meg leginkább. A karácsonyi gyűjtést szervező nonprofit szervezetek mindössze 5%-a nem hirdette meg Facebook-os felületén a karácsonyi gyűjtését, és csupán a szervezetek 30%-a tüntette fel honlapján is a karácsonyi gyűjtését. Ebből látszik, hogy a Facebook vált a legfőbb kommunikációs csatornájukká.
+1) Támogassuk a nonprofit szervezeteket! Most a szokásosnál is nagyobb szükségük van a segítségre. Az idei adventi időszakban gondoljunk a nonprofit szervezetekre is, amelyek minden erejükkel egy jobb és egyenlőbb társadalomért küzdenek, és támogassuk őket, ha lehetőségünk nyílik rá!
Fotó: Mel Poole / Unsplash